· 

Varför bloggar jag så sällan? (plus en samling av mina bästa astro-artiklar)

Nu är det dags att bli lite personlig hörni!

 

Alexandra Alvis Everyday Astrology var första namnet på bloggen när jag startade den i Augusti 2016. Idén kom till mig i form av en ren insikt från ovan, jag minns det ögonblicket exakt. Jag stod i en dörröppning i min andrahands-lägenhet i centrala Stockholm, jobbade heltid på kontor, var då 27 år gammal och var mer än redo att börja dela med mig av astrologin till världen, men jag visste inte hur jag skulle göra det. Jag hade då grottat ner mig i astrologin ordentligt i ca 10 år och VISSTE att det är vad jag kommer behöva jobba med under livets gång, hur tufft det än blir, för det är tydligen min karma (bland mycket annat) i detta liv. Det var dags att börja sprida budskapet, jag var redo.

 

MEN.

 

HUR? Min totala avsaknad av eld i horoskopet gjorde att jag stod handfallen inför att kliva ut i offentligheten med min kunskap. Hur bygger man hemsidor? Ingen aning. Hur når jag ut med den och skapar trafik? Jag har ingen marknadsförings-utbildning, jag har en kandidat i socialpsykologi.

HUR hörs och syns man genom internet-bruset? Ingen aning. Hur marknadsför man sig själv? Inte en aning. Hur får mitt viktiga budskap synlighet där ute i vida webben? Jag hade ingen som helst aning om jag ska vara ärlig.

 

Jag minns mycket väl ett ögonblick under våren 2016 då jag satt i min mammas kök ensam med min dator i knät och bråkade med Wordpress. Tårarna rann, jag försökte bygga en webb-sida utan någon som helst kunskap om det, jag kände ingen som kunde hjälpa mig och jag kände bara hopplöshet och förtvivlan inför det stora berget jag skulle bestiga.  

 

Den första beta-versionen som lanserades (hoppas den hemsidan inte ligger kvar ute :') var en töntig webbsida utan en blogg, bara kontaktuppgifter och beskrivning av mig. Jag tänkte att folk skulle komma rusandes, men utan SEO är man ingenting år 2016. Jag kom då på att jag SÅKLART skulle blogga om astrologi, det var precis rätt då. Jag har alltid gillat att skriva med min starka Merkurius, och det föll sig naturligt att fortsätta skriva (ni som följt mig länge vet ju hur långa och utförliga inlägg jag kan få till).

 

Initiala tanken var att skapa en astro-blogg som endast fokuserade på kärlek och relationer ur ett astro-perspektiv, synastrier, composites, vad passar med vad och inte, etc. Inte en helt främmande tanke för mig med Venus i Vågen. Relationer är väldigt centralt i mitt liv, likaså kärlek. Den är störst av allt utan tvekan. Men det blev snabbt en salig mix av en astro-skola och prognostisering. Jag vet ärligt talat inte varför jag uteslutande började skriva prognoser för kommande veckor, eftersom det är bokstavligen det mest tråkiga som finns i min mening när det kommer till astrologins mångfacetterade användningsområden. Men jag tänkte nog att det kanske var det som ni var intresserade av att läsa!

 

På stapplande steg inför 2-4 läsare (typ mina vänner och familj) började jag producera inlägg då i Aug 2016, som handlade om allt från hur man tolkar sin chart, till en mycket uppskattad Månen genom Zodiaken-serie. Den kämpade jag med länge ska ni veta, och den är väldigt informativ. Det finns extremt många guldkorn för er astro-intresserade i mitt arkiv. Jag har jobbat hårt med bloggen i tre år och har producerat enorma mängder artiklar och information om astrologi. Totalt har jag skrivit och publicerat 250 st, ofta lååååånga inlägg under dessa tre år, plus en hel video-serie som handlar om Yoga för varje tecken.

 

Så här i backspegeln, vill jag tillåta mig att få vara stolt över detta, trots mina nitiskt kritiska tre planeter i Jungfrun. Aldrig nöjd :) Tro mig, när jag läser era kommenterar om varför jag inte bloggat på länge, så får jag extremt dåligt samvete, det bara gnager i mig att jag inte tar "mitt ansvar". Typiskt jord-placeringar med andra ord. Därav detta inlägg.

 

Jag vill därmed bjuda er på ett härligt axplock av det bästa jag skrivit under dessa år:

Bemöter Astrologi-debatten på SVT.

Oppositionstecken.

Hur kompatibla är vi?

Solen/Månen i ditt horoskop och deras aspekter till varandra.

Hur tolkar jag mitt eget horoskop?

Din styrande planet i din chart.

Södra och Norra Noden och din karma.

Missbruk i födelsehoroskopet.

Asteroiderna Lilit och Selena.

Solen i ditt horoskopet: jaget och egot.

Månen och dess 30 dagars cykel.

Att vara född på fel plats.

Jupiter och dess påverkan. 

Skorpionens tecken.

Aspekter i din chart: konjunktioner, tritoner, kvadraturer, spxtiler, oppositioner.

Yoga-serie för varje tecken och asanas för just det tecknet.

Vad är och gör asteroiden Chiron? 

Mån-placering i alla tecken. 

Varför astrologi?

 

Jag rekommenderat varmt och mycket alla mina nya läsare att ta en titt på dessa inlägg, för ni kommer lära er mycket. Också för er som har hängt med från start, får ni gärna läsa om och komma ihåg. Vilka har gjort det förresten??? Kommentera gärna ni som hängt med bloggen från start.

 

Bloggen växte dock inte alls snabbt och var helt klart inte väl-synlig (eftersom jag inte på något sätt marknadsförde den, tills poletten föll ner och jag började pusha ut mina inlägg på Facebook). Detta tog mig till 400 läsare per dag, och jag var redan glad när det var 40 pers som läste mina inlägg. Så detta var stort! Men det stagnerade det också, och jag behövde få nya idéer kring hur jag skulle få snurr på det jag gör. Det är det viktigaste jag har nämligen, att upplysa världen om astrologi fick jag tidigt reda på var min karmiska uppgift i detta liv. Så jag har inget val tyvärr. :) 

 

Jag vill också säga att jag uppskattar ENORMT att var och en av er kommer tillbaka hit gång på gång, i hopp om att få läsa ett nytt inlägg, och blir lika besviken varje gång det är samma titel längst upp. Tro mig, jag känner till den frustrationen. Trots denna vetskap, kunde det gå månader mellan mina inlägg. Dels var jag genom min Saturnus-återkomst 2017-2019 och den tog väldigt hårt på mitt privatliv, vilket gjorde att det professionella blev åsidosatt. Sen upptäckte jag att det varken är effektivt eller hälsosamt att både skriva långa och utförliga inlägg på bloggen, samtidigt som jag konsulterar skriftligt med ca 30-40 skrivna sidor "för hand" (dvs ingen copy-paste) per vecka. Jag började få ont i handlederna av allt tangentbords-krigande, ont i ögonen av att stirra in i en datorskärm i timmar, och blev också tvungen att höja mina priser på konsultationerna, för det tog så enormt lång tid att skriva ihop dem. Och mina konsultationer (det vet ni som har beställt av mig), är ALLTID väl-gjorda å det yttersta, och man får alltid mer info än man betalat för :). Sent in på nätterna satt jag och skrev och skrev och skrev och skrev. 

 

Det ni kanske inte vet om mig, det är att jag har tre planeter i Jungfruns tecken: Solen, Mars och Merkurius. Jungfrun-arketypen är en majoritet av min identitet. Detta är som vanligt på gott och ont, men det onda är att jag är nitisk å det löjligaste i alla mina företaganden, det kan vara allt från typsnitt, innehåll, vilka ord som återupprepas i texten, oändliga korr-läsningar av samma tolkningar på 30-40 sidor. INGET FÅR BLI FEL.  Allt som produceras av Jungfruar måste vara perfektion, tyvärr fungerar arbetsmyror Jungfruar på det sättet. Tyvärr får vår egen del oftast, eftersom vi sliter oss själva för att tjäna andra. Så, det visade sig helt enkelt vara ohållbart, tog alldeles för lång tid att skapa och förmedla så mycket information, speciellt när det kommer till min passion, astrologin. Jag vill ju berätta ALLT för er, det ska ni veta. 

 

Det jag insåg mitt i all denna frustration över den arbetsbelastningen jag utsatt mig för och den modellen jag erbjudit, är att jag helt enkelt gömt mig bakom ord och text. Jag ville bara vara anonym, en kunnig astrolog. Jag vågade inte exponera mig öppet och personligt på nätet, för det känns inte naturligt för mig, och det känns ärligt talat skit läskigt VARENDA gång jag laddar upp en ny video till exempel (återigen avsaknad av eld i ens chart ger inte direkt något mod och våghalsighet). Jag ville inte synas, men det visade sig var fel väg att gå (viskade en röst från ovan).

 

Så, under 2019 har jag blivit tvingad till att övervinna mina personliga rädslor och undersöka andra sätt att göra min röst hörd på sociala medier och därmed kan ni numer hitta mig på nedan platser, där jag exponerar mig själv mer än nog (pweh). 

 

Min Facebook-page med alla uppdateringar, där man också enkelt kan kontakta mig.

 

Min Astrologi Akademi grupp, också på Facebook. Där är vi snart 400 härliga astro-intresserade medlemmar som diskuterar diverse astrologiska frågor på daglig basis, och där är jag väldigt involverad i majoriteten av diskussionerna.

 

På min Instagram har jag nu börjat med dagliga transiter och prognos-uppdateringar via mina stories, samt lägger upp en del intressant info i bild-format, så in dit, följ, titta, DM:a. Där får man också lättast kontakt med mig om man önskar.

 

På min Youtube-kanal kommer ni hitta intervjuer gjorda av mig, med andra proffs som jobbar med astrologi, healing, tror, kristaller, etc, samt mina egna educational videos om diverse. Allt handlar alltid om astrologi, förstås. 

 

Efter tre år av att försöka nå ut med mitt budskap genom en enda plattform, har jag förstått att jag inte bara kan gömma mig bakom ord och text, i full anonymitet. Det har inte funkat så bra som jag trodde (drömmen vore ju åtminstone 1000 personer som läste mina inlägg varje dag efter tre års ihärdigt skrivande). Därför har jag valt att exponera Alexandra Alvis Astrology på andra sätt, genom att samla grupper av astro-intresserade, genom min YouTube och Instagram. Det går helt enkelt snabbare att prata än att skriva, och jag kan leverera mer på det sättet. Däremot ska ni veta att den redigering jag gör med mina videos på YT är brutalt nitiska, där får jag släppa kontrollen lite. :)

 

Denna nya strategi har också lett in mig på ett nytt spår att leverera individuella tolkningar och konsultationer som ni beställer av mig. ALLA mina konsultationer kommer nu att bestå av ca 10-12 sidor text med det ALLRA viktigaste i tolkningen som du bara måste ha i skrift, och resten är en sit-down på telefon eller face-to-face, ca en timme (ofta något längre en så, en gång satt jag med en av mina kunder i tre timmar, men det fasta priset är fast) med mig personligen där vi pratar om allt som rör din chart, prognos eller fråga. Dessa samtal brukar vara bra att spela in på sin telefon.

 

Efter många utförda konsultationer åt er som har beställt dessa av mig (och ni är snart 100 personer!), har jag också upptäckt att det personliga samtalet med en astrolog är SÅ mycket mer givande, mycket mer givande än när en astrolog sammanställer en "blind" tolkning av din chart, utan någon som helst inblick i personens liv som äger horoskopet.

 

Priserna för mina konsultationer ser där med ut nu som följande (en härlig sänkning i pris och den beror verkligen inte på avsaknad av efterfrågan, jag drunkar i arbete):

  • Tolkning av födelsehoroskop: 1000 kr
  • Årsprognos, månad för månad: 2000 kr
  • Synastri (hur väl passar vi ihop): 600 kr
  • "En fråga konsultation", kan gäller någon specifik del av din chart eller en fråga du har om något astro-relaterat kopplat till dig personligen: 400 kr 
  • Ge bort ett födelsehoroskop i present: 1000 kr

 

Jag förstår mycket väl frustrationen hos er som bara har läst min blogg och får ett långt inlägg varann månad. Tyvärr kommer det inte att bli mycket bättre än så, eftersom jag helt enkelt inte hinner att hantera alla kanaler samtidigt. MEN, det trevliga med min Tvilling-Måne, det är att det mycket sällan kommer upp samma information i alla mina kanaler, utan det blir olika frågeställningar, prognoser och info, allt lite överallt, precis så all over the place som en Tvilling-Måne brukar vara :)

 

Så summa-summarum, om du vill fortsätta följa mitt arbete (och den kommer jag inte att sluta med någonsin), så följ mig gärna på mina andra kanaler som uppdateras mer frekvent, och jag kan inte tala mig varm nog om just Astrologi Akademin på Facebook, där många är aktiva och ställer intressanta frågor, som jag får nöjet att besvara och diskutera.

 

Bloggen kommer inte att läggas ner, någonsin. Den var startskottet för det som är min mission i livet och den kommer leva vidare i liknande format, med liknande uppdateringar eller andra tankar som besöker mig då och då som jag vill skriva mer utförligt om.

 

Så, kika gärna in här då och då, men mest hittar ni mig på alla anda länkar ovan. 

 

Hoppas vi ses där!

 

Trevlig Söndag och all kärlek till er, Alex.