· 

Astro-Yoga del 10: Stenbocken/Capricorn

Vi börjar närma oss slutet på 2018 och även slutet på min digitala introduktion till Astro-Yogan. Jag vill passa på och berätta vart detta koncept kommer ifrån och varför jag gör detta.

 

Jag utbildade mig till yoga-lärare under början av 2017, då yoga och meditation sedan flera år tillbaka bokstavligen räddade min mentala hälsa. Jag har tampats med ångest, ADD, tvångstankar, sömnproblem, missbruk, etc, etc, stora delar av min ungdom (Månen i 12e huset har bl.a varit en bidragande faktor till det), och när jag upptäckte den fysiska yogan, kraften i andningen och förmågan till att "koppla upp sig" på ens inre energi-fält så föll även all astrologisk teori på plats som jag studerat sedan många år tillbaka. Jag har suttit med näsan i astrologisk litteratur sedan barndomen, och varit praktiserande astrolog länge. Men när jag började fördjupa mig i yoga, meditation och energi-lära upptäckte jag också hur ofantligt sammantvinnad den är med den teoretiska kunskapen om planet-positioner vid ens födelseögonblick, och vilka energier man därmed bär på. Det blev så självklart att vi inte bara mentalt, men även fysiskt representerar det exakta ögonblicket av energi som blir en del av oss när vi tar vårt första andetag.  

 

Konceptet att kombinera yogans lära och meditations-tekniker utifrån ens födelsehoroskop och personliga energi-sammansättning kom som från ovan till mig under hösten (Uranus hade nog ett finger med i spelet när den aspekterade min Sol). Jag  hade börjat utforska och läst mycket intressant litteratur i ämnet Medicinsk Astrologi, något som fascinerar mina tre Jungfru-planeter enormt. Jag är en hypokondriker och tränings/nutritions-intresserad av rang. Varför inte hjälpa den individuella sammansättningen av energier med ett individuellt anpassat format som förbättrar, vässar och underlättar förmågan att bära på just sin energi?

 

Självklart.

 

Jag fick förtroendet att hålla i en initial work-shop i ämnet på Yogansa-studio i Stockholm, och det blev väldigt lyckat. Detta i sin tur ledde mig till att dela med mig av delar av Astro-Yogan i ett video-format som ni kunnat följa på bloggen. Det fantastiska är att har jag fått äran att fortsätta fördjupa och utveckla en kurs i Astro-Yoga i sin helhet under vintern/våren 2019. Jag är stolt över att ha fått den möjligheten.

 

Min främsta ambition med allt jag gör och delar med mig utav, har alltid varit och kommer alltid att förbli, att sprida kunskap och hjälpa andra att hitta till sin kärna och sin personliga kraft i den enormt hektiska värld som vi lever i idag, där vi någonstans under historiens gång tagit en stor och avgörande felsväng som inte bara påverkar individens hälsa men också vår planets hälsa. Den kunskapen om energi som vi förpassat kommer jag att slåss för att sprida och ge tillbaka till mänskligheten. Alltid. 

 

Ett första steg var den här bloggen och de personliga tolkningar jag gör av era horoskop. Astro-Yogan är tacksamt nog ännu en kanal att sprida den kunskapen. Det kommer bli fantastiskt roligt och ge utrymme att verkligen gå på djupet för varje stjärnkonstellation, dess psykiska och fysiska utmaningar och styrkor, samt verktyg att arbeta med sig själv och sin energi.

 

Jag hoppas att vi är många som ses där och delar vårt intresse för astrologi, energi och hälsa. Mer om det så småningom, och idag fokuserar vi istället på dagens tema som är Stenbockens energi! Den kardinala jorden som Stenbocken utgör är alltid redo att bestiga berg, och vilka fysiska och mentala hinder kan uppstå då.....