· 

Är livet förutbestämt, ska/kan vi förändra läget inför personliga tunga planeteriska prognoserna?

Det här är egentligen en diskussion som endast handlar om den eviga frågan mellan den fria viljan och vårt så kallade "öde", som många tror horoskopet vara. Kan vi ta ett avsteg från det som är menat i våra charts, och vad innebär det? Kan vi dra oss loss ur förbestämda händelser, eller kommer allt att ske ändå? Yes, we can!

 

Jag ser att vissa reagerar negativt på mina prognoser. "Men jag vill ju ha mer pepp! Jag vill inte känna att jag blir av med min fria vilja och läsa om tråkigheter som komma skall med denna Saturnus-transit."

 

Det är aldrig roligt att läsa om "svårare tider", men man måste förstå att så fort man tar upp transiter som är "tunga" som påverkar ens eget horoskop, så kommer man inte undan från att känna av den tyngden som transiten medför. Saturnus ÄR tungt, men man kan agera mot tyngden och veta varför det känns så.

 

Man gör olika saker med transiten i fråga. Transiter förutspår inte händelser, utan tendenser. Det är där egna fria viljan kommer in, oavsett hur tungt det känns, så kan man ta ur sig ur sängen, borsta till sig och ge sig ut på ärenden. Även om ett är extra-motigt.

 

Inom astrologin beskriver man sinnesstämningar och vartåt det drar, varför det känns och upplevs på ett visst sätt.


Vad man sedan gör med den kunskapen är helt frivilligt. Ett bra exempel är Neptunus påverkan på ens personliga planeter. Man kan använda den aspekten till att supa ner sig och gråta över sina förlorade drömmar, men precis samma aspekt kan användas för att ge utlopp för den kreativitet som leder in på ens drömmar. Man kan ge sig hän på olika sätt

Vikten är att lära sig att använda transiten till ens fördel, men framföra allt vara informerad och veta varför det är tufft.

 

Människan som art i sig, är lat och tar gärna enkla utvägar som ger tillfredställelse, vilket i sin tur leder in olika på olika beteenden som blockerar att få den riktiga kontakten med transiten ifråga och använda den till sin fördel. Det är där problematiken och utmaningen är.

 

Att året blir "tufft" för Kräftor behöver inte vara negativt i i sig, utan enkom utmanande på olika plan. Man kanske behöver battlas med sin rädsla att göra sin röst hörd samtidigt som man får möjlighet att göra det inför en publik. En konflikt och ett tufft beslut uppstår, "fixar jag det här, är jag verkligen redo?", och det är DÄR tuffheten ligger, inte att ni kommer vara med om ständiga trafikolyckor och dödsfall. Klarar ni av utmaningen, så har ni har hanterat transiten rätt, växt.


Tranisiternas funktion är att belysa problematiska områden i ens liv och skapa möjligheter att forma om dessa på olika sätt som gör att ni växer som individer med just era pros and cons, istället för att gå i nedåtgående spiral, vilket också är ett alternativ. Fria vilja som sagt vad vi gör med egna kartor och transiter som påverkar dessa. 

 

Ett bra exempel är när Saturnus precis avslutat sin tur genom mitt sjätte hus, där den har varit under 2015-2017. Det har inte varit enkelt då jag dels behövt bolla en del otrevliga vardagsbeteenden (inte färdig på långa vägar), men också behövt byta jobb flera gånger, för att till sluta säga upp mig helt och hållet. INGET av det var lätt, att komma in i nya kollektiv, inte trivas och sedan behöva säga upp sig 4 gånger på två månader från två olika jobb, samtidigt som ovane-träsket lurat runt hörnet. För mig har det varit tufft, men Saturnus har enkom pekat på vad jag bör och inte bör ha i mitt liv, och hjälpt mig att sätta skutan rätt. 

 

Suma summarum, med "tuffa" årsprognoser så innebär det inte olycka och elände som man måste vika sig för och acceptera. Utan det är helt enkelt tillfällen som tvingar er att utmana er själva mer eller vanligt eller helt enkelt låta bli, och känna en besvikelse efter att transiten är färdig. Sen kan Saturnus skapa problem så som att man blir uppsagt från sitt boende (inget man kan påverka), men den händelsen driver en till att hitta nya lösningar, och plötsligt har man tagit i det där banklånet och boendesökandet, och sitter till slut i sina nya lägenhet, nöjd. Även om allt fram till dess sög. Inget av det är kul eller lätt, men att våga göra förändringar är alltid ett steg i rätt riktning, oavsett vad yttre planeter bjuder på.

 

Så er inställning till transiter ska vara förberedarande, stålsättande, klar bild över vad som är viktigt i era situationer och en förmåga att våga ta beslut som leder till et bättre. Det är utmaningen och "tuffheten". 

 

Vi styrs av transiter endast utifrån handlingar vi gör, väljer vi att inte göra något alls, så sitter vi där mindre lyckliga när transiten är slut. Väljer vi att agera beslutsamt och framåt, så skördar vi istället resultat. Transiten är vad man gör den till, ingen astrolog avskriver fri vilja. Ingen astrolog tycker så. 

 

Vi alla är födda med en uppsättning av problem och tillgångar, och det är dessa som vi arbetar med under hela livet, med hjälp av transiternas hjälp under specifika perioder.

 

Hoppas att det var ett förtydligande, och känn er ALLTID välkomna att höra av er om något låter exceptoniellt tungt eller oklart. Det låter ofta värre än vad det är, men vi och jag är självklart på den resan som vi ska vara på. Men livet är ju inte lätt som bekant, därav förbereder jag er på det värsta. :)

 

Trevlig Jul på er, vi hörs inom dagarna! 

 

Jag är inget stort fan av julfriande, så jag kommer att vara aktiv på bloggen. Nästa ämne kommer behandla Saturnus-återkomsten i ens egen karta, och Saturnus inträde i Stenbocken, det kommer att främst beröra er som är födda 1989, 1959-60, och er som är födda med planeter i Stenbocken, Kräftan, Vågen, Lejonet, Jungfrun och Oxen vilket år som helst. Men ni som är födda 1959 eller 1989 kommer få er extra tips.

 

Till dess, allt väl! 

 

Mvh, astrologen.