· 

Ska man låta bli att göra saker vid vissa astrologiska tidpunkter?

Tack för att ni delar med er!

 

Visst är det lustigt att så mycket kring telefoner, byråkrati och saker som hör ihop med kommunikation och resor går åt skogen när Merkurius är retrograd? Man tänker inte på det förrän man börjar syssla med astrologi.

 

Detta leder mig in på kvällens ämne, nämligen hur hanterar man informationen som man får ut från planeterna. 

 

Framför allt är det nedanstående kommentarer som gör att jag vill lyfta fram detta ämne.

 

Hej Alexandra ! Tyvärr inte alls spännande , du måste lära andra och bli bra astrolog lärare att inte gör såna saker när Merkurius retro men nej du är envis och lyssnar inte din resa under Merkurius retro och nu det här historian som har hänt . Lyssna på planeterna nästa gång . Ta hand om dig väl , bli inte sur på mig . Bäst hälsningar

 

 

Hej ! Om du vet Merkurius retrograd varför reser du ?? Bli förgiftad !! Tack för informationen . Hälsningar .

 

Det fanns en tid då jag dubbelkollade horoskop inför i princip varje händelse i mitt liv. I synnerhet resor fick sig en extra granskning, innan jag lärde mig att hantera min flygrädsla och lärde mig att planeterna trots allt inte kretsar enkom kring mitt eget horoskop. :) Jag konsulterade andra astrologer, såg saker i horoskop som inte alls behövde betyda det värsta och avstod från specifika aktiviteter. Detta är ett beteende som ingen astrolog sysslar med, åtminstone ingen neurotisk sådan. Och nog har jag lärt mig att hantera det också.

 

Att följa planetcykler och och tolka deras inverkan på inte bara mänskligheten, men också varje individ, är otroligt komplext. Ingen astrolog i världen kan sammansätta alla fakta i födelsehoroskop, transiter, progressioner, solarer, etc, till en helhet som ger en bild som är hundraprocentigt korrekt. Dessutom ger planeter och deras placering möjligheter, inte domar.

 

Horoskoptolkning påvisar åt vilket håll man bör rikta sin uppmärksamhet, men visar inga specifika händelser. Detta är en evig fråga, som alltid dyker upp i samband med astrologin, men ja, den fria viljan finns i allra högsta grad.

 

Vi är inte styrda av något annat än oss själva och våra drifter. Sen vad vi består av, det är en annan femma. När man är född, är inget man väljer och därav kan man inte heller välja den man blir. Det du har med mig från födelsen kommer alltid att kännas och synas starkast. Det är du ut i fingerspetsarna för alltid. Men man kan jobba mot sina inre drifter, och man kan övervinna sig själv. Om du har en svag Mars i kartan SÅ kommer träning att ge dig långsammare resultat än hos någon annan. Att alla har lika förutsättningar är en myt. Vi föds med alla med olika uppsättning av egenskaper, nackdelar och fördelar, och det är helt slumpartat. Men om du kämpar mer än andra, så kommer du att nå samma höjder, där just du har problem.

 

Precis så är det med händelser som transiter rör. Det kan finnas tendenser för våldsamhet när Mars är i Väduren, i konjunktion med Uranus, men om ingen agerar på sin våldsamma impuls, så kan det mycket väl inte hända något alls.

 

Astrologer förutsäger inte framtiden, därav är vi inga spådamer (och gubbar). Astrologer ger en extra dimension till vår kunskap om omvärlden, energierna på atomnivå, och hur biologi och fysik flyter ihop med människan som art och individ.

 

Därför är min uppmaning att inte begränsa sig själv under utmanande perioder på himlen, utan vara på sin vakt och lära sig av det som sker. Allt är cykliskt och för varje planetsnurr blir vi mer och mer medvetna, lär oss mer och mer om oss själva och vår plats i världen. Därför sägs det att visdom kommer med ålder, när man har sett fler soluppgångar än någon som är yngre som har sett färre. 

 

Ta min prognoser som extra information och förklaring till varför saker faller ut som de gör. Följ mina råd och ni kommer att hitta harmonin i att följa planetariska cykler. När man gör rätt för sig och övervinner sina inte konflikter, blir man lycklig. Men man ska aldrig låta bli. Att inte göra skapar ingenting, tomrum som planeterna inte kan påverka. Endast aktiv handling inifrån studsar mot den energi som finns utanför oss.

 

Visst åker man på nitar i vissa fall, som min otroligt onödiga bilresa till Västervik eller att jag blev förgiftad under min utlandsresa. Men det jag fick åter från att ha upplevt dessa saker är tusen gånger mer värdefullt och lärorikt än om jag hade suttit hemma och varit rädd för att kliva utanför dörren under retrograd Merkurius.

 

Jag har en tendens att uttrycka mig och skriva väldigt bestämt, så blir inte rädda och låt bli, utan ta till er informationen, dubbelkolla en extra gång och kör framåt. Om inte det blir rätt, så blir det åtminstone en läxa som gör att man hanterar framtiden på ett annat sätt.

 

Njut av nymånen imorgon, den kommer att bli mysig!

 

Mvh, astrologen.