· 

När Merkurius är retrograd

När Merkurius är retrograd händer mycket saker fel!

 

Speciellt vad gäller köp och kommunikation. Här ska ni få höra ett ypperligt exempel på hur fel saker kan bli när man inte är uppmärksam under en retrograd period för Merkurius.

 

Under förra veckan, efter egen uppmaning, började jag röra om hemma. Sortera ut allt i skåpen, göra mig av med gamla möbler, allt som hör utrensning till.

 

I samma veva blev jag väldigt ivrig att fylla upp den ännu icke-lediga platsen med nya möbler! Vilket jag självklart borde ha väntat med till efter att Merkurius varit retrograd. Man tar förfärligt dåliga beslut under en retrograd Merkurius.

 

Med mitt nyvunna intresse för antikvariat, började jag buda på lite grejer på nätet. Det fanns bara två problem.

 

Det första, är att jag i min iver började buda på saker som inte fanns i Stockholm.

Det andra, är att jag i min iver och okunnighet, började buda på saker som ingen annan ville ha, vilket innebar att den som hade högsta budet vann hela skiten och behövde också frakta bort den eller betala för frakten, då ett bud är bindande. Något som också gick obemärkt förbi mig. Frakten visade sig också kosta runt en tusenlapp för varje möbel, vilket jag inte heller noterade i min iver. 

 

Summa summarum, så var jag plötsligt en stolt ägare till en lampa för 800 kronor som fanns i Linköping, och en lådspegel för 350 kr som fanns i Västervik. Notera att jag bor i Stockholm. Båda skulle betalas och hämtas senast lördag. En notis här också är att jag vann ett bord som jag absolut inte vill ha, i samma veva. Det fanns dock i Stockholm som tur är.

 

Efter lite om och men vände jag det hela till att jag ska på roadtrip i härliga Sverige! Och söderut har jag ju aldrig varit!

 

Nätet föreslog att det tar mig ca 3 h Stockholm-Västervik och lika lång tid tillbaka. Jag skulle också göra ett stopp i Linköping på vägen ner för att hämta lampan. Sagt och gjort, så ringer jag till båda antikbyråerna och förbereder Västervik på att jag troligtvis kommer vara på plats lite senare än 14, som var stängningsdags. Hon sa att det är helt ok och att det bara att ringa när jag är framme.

 

På Lördag, tidigt kl 09.00, sätter jag mig i bilen och börjar röra på mig till Linköping. Jag är där till lunch och hämtar upp min svindyra lampa (blev lite väl ivrig under budgivningen). Lampan visade sig vara mycket kortare än jag hade föreställt mig och JÄTTEBRED. Alltså verkligen supermycket bredare än jag hade sett på bilden. Inte så mycket att göra åt det, jag skyfflar in den i bilen och börjar köra vidare till Västervik.

 

Klockan börjar dra över 13.00 och jag förstår att jag är framme 20 minuter efter stängning. Jag börjar ringa till avsett nummer... jag ringer... och ringer... och ringer.... och ringer. Jag ringer 42 missade samtal i ren desperation innan jag står på en parkeringsplats i Västervik, efter att ha kört 400 km ner för att hämta en jävla spegel, som inte alls var vad jag förväntade mig.

 

Ingen svarar. Jag börjar få rejält med panik, och med gråten i halsen börjar jag försöka hitta ägarna till butiken på nätet. Jag hittar 14 olika telefon-nr på en av ägarna och börjar ringa och smsa alla nummer. Jag åker till och med till den adress där ägarna står skrivna! Ingen där. Tomt på uppfarten.

 

Jättefina Västervik får 2,5 timmar utav min tid, då jag bara ringer runt till olika telefon-nr och ber till alla krafter att någon ska svara i telefon. Jag skyller enkom på mig själv, SJÄLVKLART är det något fel med kommunikationen, eftersom Merkurius är retrograd. Hur dum får man vara när man både köper stora saker, kör långt och sedan inte får svar när Merkurius är de facto retrograd.

 

Men! Precis när jag åker ut ur Västervik och tänker att jag för tusan körde 6 timmar helt i onödan, tankade bilden för 700 kr och fyllde på med olja för 300 kr, så plingar min telefon till och jag får ett svar på mina 15 sms som jag skickat. Då är det en av dem anställda som ber mig att komma till adressen där butiken är. Jag kör dit och där står hon mycket riktigt, hon ber så hemskt om ursäkt och förklarar att det har varit något fel på hennes telefon just idag och inga samtal eller sms kom fram förrän nu. Ägarna till butiken sitter på ett flygplan från Spanien! Därav var deras telefoner avstängda också. Slutet gott, allting gott, men det här är ett så klassiskt exempel på hur Merkurius gör saker knepigt när den är retrograd.

 

Har ni råkat ut för något? Försenad trafik, köp som går fel, kommunikationsproblem, virrighet och ivrighet, res-bekymmer, telefoner som krånglar?

 

Spännande att höra!

 

Mvh, astrologen.