· 

Saturnus

Hej peeps! 

 

Hur mår ni? Härlig Tisdag?

 

Min har varit full av äventyr, och det är skönt att få slå sig ner hemma i sin egen soffa, sätta på lite musik och skriva ett inlägg till er!

 

Dagens tema är då den förskräckliga Saturnus! Många, inklusive mig själv i tidigare skeden, förknippar Saturnus med problem och olycka och visst bär den planeten med sig mindre trevlig och härlig energi, men å andra sidan är den minst lika nödvändig som allting annat som sker i våra liv. Ibland refereras den till som "den stora olycksbringaren" och "otur" i horoskop, men jag kan inte hålla med om det till 100%. Visst kan man ha en svår karta om Saturnus är mycket involverad, men oftast bär Saturnus inte med sig några yttre faktorer, utan allting sätter sig i hjärnan, precis som med det mesta i ditt eget horoskop. Det är din värld och din verklighet, men vad du väljer att göra med den är helt och hållet upp till dig.

 

Saturnus och Jupiter räknas som varandras motsatser i astrologi, och är egentligen de två första planeterna som hör till "yttre planeter" och inte beskriver delar av personligheten, utan ger snarare en övergripande funktion. Jupiter expanderar och förhöjer, öppnar upp dörrar och skapar möjligheter, bidrar till optimism och kanske lite väl övertro ibland. Saturnus ger istället kallduschar och begränsningar.

 

Om man har aspekter mellan sina personliga planeter (Sol, Måne, Merkurius, Venus, Mars) och Saturnus (speciellt konjunktioner) så bör man vara mer uppmärksam på Saturnus än annars i sitt eget horoskop. Det kan mycket väl peka på ett problemområde i horoskopet (hos mig finns till exempel en kvadratur mellan Saturnus och Venus, vilket har under livets gång skapat dålig självkänsla och även påverkat mina relationer).

 

Saturnus i konjunktioner med Sol, Merkurius, Måne, Mars eller Venus kan ibland ge svåra diagnoser som på något sätt saktar ner ens utveckling eller begränsar en. Två bra exempel från min erfarenhet är ett där en vän fick barn som föddes under en exakt konjunktion mellan Sol/Saturnus i Vågen, med en massa kvadraturer från andra planeter (Solen är dessutom svag i Vågen, men Saturnus är stark och har övertaget). Dottern föddes med en neurologisk skada som gör att hon ligger långt efter i utvecklingen och har idag ett stort handikapp, kan inte gå eller prata i jämförelse med sina jämnåriga. Ett annat exempel är en person som är en bekant som har väldigt allvarliga tvångssyndrom som driver henne till att knappt kunna lämna hemmet. Hon måste duscha exakt antal minuter, stänga av och på kranen flera gånger, låsa dörren 7 gånger, gå tillbaks och kolla på ugnen är avstängd, etc. Hon har en Måne/Saturnus konjunktion i sitt födelsehoroskop, vilket gör att Saturnus påverkar hennes vardag och framför allt henne i hemmet, där hon egentligen är låst. Symboliken är stark, då Månen styr ens hem och persona hemma.

 

Innan många av er börjar kommentera "jag har si och så i mitt horoskop KOMMER JAG ATT HA ETT HANDIKAPP" så vill jag att ni först kollar i vilka tecken dessa aspekter sker, samt hus, och om det finns andra aspekter till Saturnus relationen till den andra planeten. Få med det, så kan man ge ett tydligare svar. 

 

Andra erfarenhet av konjunktionen Saturnus/personliga planeter finns faktiskt i min familj. Det gäller konjunktionen Saturnus/Mars eller Venus. Det ger ofta nästan militärliknande inställning till både relationer och livet är stort. Människor med starka Saturnus ihop med sina planeter är så otroligt auktoritära, noggranna och pedantiska att det bli svårsmält för andra. Det är svårt att vinna en kamp mot någon som har starka Saturnus-aspekter i sitt horoskop, och det är också svåra personer att leva med, speciellt Venus/Saturnus förhållandet, då man är väldigt kall när det kommer till relationer. 

 

 

Saturnus styr över Stenbockens tecken och det allvaret och den disciplinen som Saturnus förmedlar finns ofta hos Stenbockar. Inga super-lättsamma människor.

 

Saturnus-transiter är ofta väldigt viktiga, dvs när transiterande Saturnus aspekterar någon av dina personliga punkter i horoskopet (ASC, MC, Sol, Måne, Mars, Venus, Merkurius) så är det bra att vara förberedd på det. När man pratar om Saturnus-återkomster så handlar det om att transiterande Saturnus gör en cykel i Zodiaken och återkommer till den punkten den var på när man föddes. Det är vad man kallar för 30-års krisen, som egentligen ofta infaller när man är mellan 28-29. Nästa gång det sker är 30 år senare, när man är  i 60-års åldern.

 

Kris behöver det inte alls vara, beroende på vart man är livet. Se det som ett tillfälle att rannsaka den väg i livet du tagit hittills och om den är rätt eller inte. Det Saturnus ger, det är klarhet och ett perspektiv på ens eget liv som man sällan har annars, på ett objektivt och kritiskt sätt. Vi människor är mycket duktiga på att övertala oss själva att allt är ok, att det är som det är, att det blir bättre, att det finns tid, att vi gör det vi gör just nu bara och att våra vanor inte är fullt så skadliga som de är, att vi inte alls är så ur form som vi är, eller att vi ser ut som vi gjorde för 20 år sen. Den försvarsmekanismen är mycket stark och viktig att ha för att kunna ta sig igenom nya perioder i livet som utav tvekan kan bringa både sorg och besvikelse. Så det Saturnus gör är att ta bort alla dessa försvarsmekanismer och ge oss kalldusch efter kalldusch. Insikterna om ens liv och väg i livet blir plötsligt smärtsamt kristallklara. Har man nått en del av sina mål och drömmar och är på väg åt det håll man vill, så blir Saturnus snarare än bekräftelse och rationell kyla som tvingar en att fortsätta på det spåret. Har man däremot INTE följt sitt hjärtas kall och ordnat upp sig för sig själv som man bör göra i 30-års åldern, så kan det bli en rejäl svacka. Saturnus visar de allra sämsta sidor hos en själv, precis som dessa är, och kan ofta sparka ner i en nedstämdhet eller ännu värre, en fullskalig depression.

 

När Saturnus ställer sig i kvadraturer och oppositioner till ens Sol och Måne så börjar men omvärdera sin egen persona och se alla sina negativa sidor. Därför är människor med Saturnus-aspekter i sin födelsekarta ofta mycket självkritiska och kan ofta ha dåligt självförtroende och vara sanna pessimister vad gäller sig själva och sin omgivning. Glädjedödare om man så vill :) Motsats till Jupiter-människor med andra ord! 

 

Transiterande Saturnus-aspekter till Venus eller ASC gör att man ofta omvärderar sitt utseende och sin image, man kan faktiskt gå ner i vikt rätt rejält när Saturnus är i farten. Saturnus aspekter mot Merkurius gör att man plötsligt besöks av tankar som är den onda djävulen på axeln som har slutat sockra och börjat dra fram allt negativt med en själv. Det är ofta tacksamma insikter som leder till en nykterhet vad gäller sig själv och också till förändring av sig själv. Det som kan kunde vifta bort tidigare som "det är sådan jag är" går inte att göra med Saturnus-aspekter.

 

Ett bra exempel från mitt liv är när Saturnus ställde sig i opposition till min Måne under nästan ett år under 2015/2016. Jag visste inte helt vad jag skulle förvänta mig av den aspekten men hade mycket farhågor kring sjukdomar (det gällde mitt 6e och 12e hus dessutom), min mammas hälsotillstånd och en massa drastiska saker. När jag väl kom ur transiten på andra sidan så såg jag det enda stora som den hade skapat under den perioden, och det är RÄDSLA. Saturnus bringade fram alla mina farhågor, gjorde mig uppmärksam på hur farlig världen är och hur liten och betydelselös mitt liv är i förhållande till den. Hur lätt det är att bli sjuk, råka ut för en olycka, etc. Under den perioden eskalerade min vilande flygrädsla till en nivå där jag vägrade att flyga under det året. Jag kunde sitta hemma och gråta för att jag var så ensam, Saturnus öppnade nämligen upp för tankar kring varför jag är ensam och varför ingen vill älska mig. Alla dessa tankar, hör ni ju, är inte alls trevliga och upplyftande. Men det var en nödvändig process för att komma ut på andra sidan, förändra det som jag inte var nöjd med, och landa i att jag är en person som är värd att älska, trots mina brister. Och inte särskilt flygrädd är jag längre :)

 

Saturnus är mycket övertygande och man får ta det för vad det är, obehagliga och ibland smärtsamma insikter om en själv och sitt liv. Men det går över:)

 

Det är vad Saturnus gör, den vaskar smutsig byk, men det sker endast i er hjärna. Så fort transiterande Saturnus gör aspekter till era personliga punkter i någon aspekt så får ni vara beredda på obehaglig klarhet i många fall. Gör Saturnus trigoner till era planeter så kan ni istället förvänta er en magnifik struktur och disciplin i allt ni tar er för. Nu får möjlighet att "chefa" och vara auktoritära utan att köra över andra. Mest känner man Saturnus-konjunktioner, kvadraturer och oppositioner. 

 

Jag har ännu inte varit med om min första Saturnus-återkomst (men det närmar sig!), så det ska bli spännande att se vad man åker på för period och hur tung den kan komma att vara. Men räkna med att det kan bli ganska tungt när ni har aspekter av Saturnus, det är den planetens funktion helt enkelt. 

 

Det spelar inte ENORM roll i vilket stjärntecken Saturnus faller i, men det är viktigt att bedöma hur stark planeten är. Saturnus är förstås stark i Vågen, Stenbocken och Väduren till exempel. Den är svag i Kräftan, Oxen, och Fiskarna. Men titta på allt som sker runtomkring Saturnus, framför allt vilka aspekter den gör till andra planeter i ert horoskop.

 

Hoppas det gav svar på era funderingar! 

 

Ställ gärna frågor:)

 

Mvh, astrologen.