· 

Varför gör jag det här?

Inte sakta, men snabbt, och inte särskilt halvdant, rusar tiden fram.

 

Man tror sig all tid i världen ha, att livet är långt kan man anta. Men så är inte fallet, snart är vi där och faller. Ner i icke-existens, där ingenting längre finns eller känns.

 

Mitten på januari, välkommen! Med mina månagsprognoser känner det som att jag redan avhandlat varenda liten aspekt, och mina veckoprognoser blir överflödiga. Men jag ska låta mig själv förblindas, för så är ju aldrig fallet!

 

En del frågar mig hur jag orkar skriva milslånga inlägg var och varann dag, med hårt förarbete i form att tolka och analysera horoskop, innan jag kan sammanfatta allt på ett språk som är förståeligt för andra människor. Hur orkar du förklara varenda liten grej? Om och om igen? Hur orkar du skriva närmre en mindre novell varje gång? Vem gör du det för? Varför?

 

I början gjorde jag det för er, för varenda människa som tar sig tid att läsa mina ord, kanske ta till sig något, kanske börja fundera i andra banor, le igenkännande, eller lära sig något nytt. Förundras över något, och framför allt få den möjligheten jag fick, att få lära känna sig själv genom sitt horoskop.

 

Min ambition är att lära ut. Lyfta fram en uråldrig lära som är så ackurat att det snuddar på obehagligt ibland. Att hjälpa människor att förstå sig själva, sina relationr, sin verklighet. Ta till sig det negativa och ta nytta av det positiva. Berätta så mycket jag kan. Dela med mig av mina insikter. Förklara.

 

Det har initialt varit den främsta anledningen till att jag lägger ner så mycket tid på detta, så gott som varje dag. Och det kommer att fortsätta vara den anledningen, att nå ut till och hjälpa så många som möjligt, så gott jag kan ur mitt astrologiska perspektiv.

 

Men jag har noterat något som jag inte trodde skulle vara lika viktigt. Och det är hur mycket jag själv lär mig genom att hålla koll på det som sker stjärnhimlen på daglig basis.

 

Jag har sysslat med astrologi länge, närmre 9 år. Min resa genom astrologins värld har självklart varit i etapper. Det började med separata delar ut astrologin, till exempel i vilket tecken ens Måne är, samt resten av planeterna. För många börjar det med ens soltecken, alltså det som vi refererar till som ens "stjärntecken". Sen började jag lära mig mer om aspekter planeter och himlapunkter sinsemellan, och hur planetenergierna påverkar varandra. Jag lärde mig sedan allt om hus-system, enstaka grader i Zodiaken och vad dess betyder, synastri (hur två personers energier påverkar varandra), mytologi och astrologins historia, och slutligen utvecklades mitt intresse även inom transit-området, som är läran kring aktuella aspekter på himlen idag, och deras påverkan på samhället, både på global och individnivå. Det hela startade så simpelt med jag lärde känna mig själv och min egen karta, och har fortsatt till att lära mig om alla andra delar av astrologi. Att säga att jag ens är halvvägs lärd, vore att ljuga. Det finns så ofantligt mycket att fördjupa sig i, det är en vetenskap som jag kommer att lära mig livet ut.

 

Det jag trots allt vill komma till, med lite omvägar, är att jag tidigare inte bevakade stjärnhimlen på samma sätt. Jag visste inte alltid i vilket tecken eller i vilka aspekter planeterna befann sig i. Kikade ibland, men gjorde inga omfattande analyser.

 

Sedan jag började driva den här bloggen, och progonosticera varje vecka, varje månad och nästan varje dag, så har jag själv utvecklats till en mycket vassare astrolog som dessutom har 10 gånger mer inblick i sitt eget liv och varför saker blir som de blir.

 

Det är så sjukt tacksamt, och jag är sjukt tacksam att ni som återvänder och läser, också väljer att ta del av den informationen som jag vill nå ut med till hela världen. Jag välkomnar alltid alla frågor och funderingar, oavsett nivå. Bara så ni vet:)

 

Mvh, astrologen.