Hela världen är vår. Fiskarnas tecken.

Åh, känner ni det? Känner ni hur svårt det är att ta sig ur sina långdragna tankar? Hur lätt det är att drömma sig bort till olika scenarion, återminnas gamla tider, och helt enkelt stå och titta ut genom fönstret, fastna helt i sitt eget sinnesrum? Titta upp från datorn, boken, vad man än sysslar med, och stirra lång ut och drömma?

 

Vilken härlig tid att vara ledig under! Det är nu vi verkligen ta vara på den här underbara tiden, med reflektion och drömmar som utvecklar sig till nya världar och nya liv i vår fantasi. Eller att kunna ta sig en timme och tänka tillbaks på den där fantastiska tiden man hade tidigare i livet, som aldrig kommer komma åter och som man så sällan tänker på? Det är förstås inte så för alla, utan jag kan förstå att många istället fastnar i sina negativa tankemönster och med tårar i ögonen inser att deras liv inte blev som man hade önskat och att framtiden ser mörk ut. Det är mycket väl en tung tid för många, som den är en fantastisk för andra.

 

Jag känner också en annan typ av koppling till resten av världen, vet inte om det är unikt för mig, men jag känner mig mycket närmre alla andra människor än vad jag vanligtvis gör. Det är lätt att förstå deras perspektiv, ta till sig deras verklighet och problem. Även om jag inte är svart, så kan jag på en djup nivå förstå svartas förföljelse genom historien (för att jag tittade på en dokumentär om det igår). Detta för att vi har nu väldigt starka influenser från just Fiskarnas tecken uppe på himlen. Tre planeter befinner sig i just Fiskarnas stjärnkonstellation och styr nu på himlen. Allt berör oss just nu på ett mycket djupare plan, precis som jag beskrev tidigare, vilket gör att vi kan förstå andra verklighet på ett mycket djupare plan än innan.

 

Människor som är födda under Fiskarnas influens (mestadels 20 feb -20 mars) är ökända för att vara otroligt förstående, medlidande, altruistiska och känslosamma gentemot andra. Det är för att Fiskarna kan greppa din verklighet och ta till sig den på ett så nära sätt, att dem tyvärr genomlever ditt helvete på en intuitiv nivå. Kanske är det därför som Fiskarna ofta saknar en rak väg att gå i livet, deras uppgift är att ta till sig andras smärta och lycka, och kanalisera den, öka förståelsen människor sinsemellan och bygga broar där språk och resonemang saknas.

 

Det är en vacker förmåga, som jag i sann Jungfruniansk anda har förkastat, eftersom jag bryr mig om min egen skit och mitt eget liv, som den sanna egoisten jag är. Sällan har jag blivit så här rörd och påverkad av andra människors verklighet, verklighet som är främmande för mig, men som är vardag för någon som bara ser ut på ett annat sätt, eller tillhör en annan kultur. Det är så vackert, att för mig på individnivå (jag är raka motsatsen till Fiskarna), förstå hur det kan vara, bara för att det just nu rör sig mycket planeter genom Fiskarnas tecken. Jag får liksom smaka på någon annans "varje dag" tillstånd (ni som är födda med planeter i Fiskarna alltså). Ja ni ser, jag är i beundran (transiterande Venus i just Fiskarna gör nu en trigon. (harmonisk aspekt) till en punkt i mitt horoskop (ascendenten) som ansvarar för hur jag upplever världen vid en första anblick, hur jag filtrerar verkligheten, och det är ta mig fan med ren kärlek just nu)

 

 

Men! Denna period kommer ju att gå över, som sig bör. Och vi kommer att återgå till att vara kapitalistiska egoister som äter upp planeten vi lever på, utan att bry sig nämnvärt om det vackra och viktigt i livet. I början på Februari kommer vi inte ens kunna föreställa oss hur vi kunde ha "drömt oss bort" och haft förståelse för andra människovarelser. Då blir det andra energier som gäller. Därför blir denna tid så viktig.

 

Jag märker också hur mycket öppnare och vänligare andra människor är, det ligger någon form av gemenskap i luften, som inte funnits där så sent som för en månad sen. Det är ett lugn omkring oss, en vänlighet och en förståelse som är främmande för hur jag upplever världen i annat fall. Jag märker också att man drar sig till djur på ett annat sätt, speciellt husdjur får nu sin rättvist beskärda del av kärlek och uppmärksamhet. 

 

Vi är kära i livet just nu, i drömmarna, i förhoppningarna om livet, i det som har hänt oss individuellt men också det som hänt mänskligheten. Vi förälskar oss i ny musik som berör oss på ett något rått sätt, serier och filmer har ett betydligt större intryck på oss. Jag kan rekommendera att återuppta sådant man gillade tidigare men inte rört på ett tag. Var du ett Guns N Roses fan tidigare, men inte lyssnat på dem på flera år? Se en live-koncert från '92, ta dig 2 timmar att se den på youtube helt enkelt. 

 

Har du alltid gillat att läsa deckare av en specifik författare? Läs en till bok från samma författare som du inte läst. Återuppta sådant som har stått dig nära, men som du inte haft tid att ta dig an eller förkastat. Du kommer med ett varmt leende och en inre känsla av harmoni sjunka ner i det forna. Ta vara på det som har varit, i alla fall i minnet och via låtar, bilder, filmer, etc.

 

Vi gör det förstås bättre tillsammans, så om du har någon som står dig nära, kasta er ihop ut i ett gemensamt intresse som ni tidigare nuddat på eller sysslat med. Detta är alltså ingen tid för enorma aktiviteter! Allt ni behöver finns hemma, Spotify, Youtube, eller resten av internet. Ta en promenad i det lugna landskapet som är Sverige i januari och prata gamla minnen och alla världens perspektiv. Diskutera och ifrågasätt filosofiska djupa frågor som rör alla människor, som rör våra rättigheter och vårt samhälle. Engagera er känslomässigt! I er själva, i varandra, och i världen! 

 

Detta kommer förstås vara olika tillgängligt och "lätt" för alla. Ni som har vatten i horoskopet har självklart 1000 ggr närmare till denna energi. Vet du inte varför du är så blödig, eller om denna period påverkar dig mer än andra? Kommentera inlägget med ditt födelsedatum, så får du svar på i vilka tecken du har just dina planeter.

 

Ta hand om er!

 

Mvh, astrologen.