· 

Varför astrologi?

För ett längre tag sedan fick jag en fråga av en läsare som heter Anneli som jag inte tog mig tid att besvara. Hon undrade varför jag är intresserad av just astrologi, och hur det kom sig att jag blev det.

 

Det är numer rätt lustigt, men framför allt omöjligt, för mig att tänka sig en verklighet som inte styrs av eller existerar inom astrologins principer. För min del har denna lära varit en öppning till en förståelse av vår verklighet, vår värld, vår lilla, pyttelilla närvaro i det som är kosmos och hur vår organism påverkas av denna närvaro i det som är kosmos.

 

Jag är evigt tacksam för att jag halkade in på astrologi som öppnade upp mig för ämnen så som astronomi, matematik, fysik, numerologi, mytologi, historia, socialpsykologi, darwinism, biologi, kemi, alkemi, geologi (minerallära), och inte minst det jag hade längst bort till... tarot!

 

Astrologins principer har lärt mig att det finns ett mönster i allting som människan känner till och har lyckats definiera. Och ju mer vi får reda på om kosmos, ju mer tid vi skänker åt fysik och astronomi, desto mer blir det förståeligt att det är där svaren till vår förståelse av verkligheten finns. På samma vis som Solen utstrålar energi som vi ser som spritt ljus, men som egentligen är en hel icke-synlig färgskala för oss, utstrålar varje mänsklig organism samma energiskala ut i sin omgivning, den så kallade "själen", som ingen ser. Utstrålningen är en energitransaktion från vår närmsta omgivning i kosmos. En avbild av den oändliga tiden om man så vill, vilket gör det hela tämligen värdelöst och högt obetydligt. Men för att återgå till min poäng, så var detta typ av tankesätt fullkomligt främmande för mig tidigare.

 

Jag hade och har tidigare avfärdat det som flummigt nonsens, kanske hade jag använt ordet "New Age". Ord som energivågor och energitransaktion har tidigare låtit som tomma ord för mig. Jag har varit, det man kallar spirituell, på en nivå som inbegrep att samla på mig drömfångare i en stor utsträckning. Men där stannade det hela. Det var helt enkelt för att jag var för ung för att förstå. Men där kom astrologin in i min verklighet, på ett så banalt sätt som en första kärlek. 

 

Jag blev riktigt jävla kär helt enkelt i en man när jag var 19 år, vilket ledde mig av någon märklig anledning till böcker som fanns i vårt bibliotek hemma. Jag har tydligen samlat på mig enklare astrologiböcker sedan jag var i läsbar ålder, och dessa undersöktes i detalj. Det började med att jag läste allt om Kräftor för att han som jag var kär i var en sådan. Någonstans läste jag till mig att förutom att ha sin Sol i ett tecken, så har man också ha 6 planeter i andra tecken i sin karta. Vad är denna karta nu då? Från och med den punkten slutade jag aldrig läsa böcker som rörde ämnet. Jag har läst så mycket astrologi och historielitteratur att jag inte har hunnit läsa en skönlitterär bok (okej, jag läste den senaste Harry Potter i somras, det var jag tvungen att göra), sedan 2010.

 

Det har varit en brinnande passion för mig att förstå min egen och mänsklighetens existens. Varför den funkar som den gör och varför människan funkar som den gör. Det har astrologin gett mig, att se varje individ på dennes nivå. Min insikt är att vi alla är så otroligt olika, men att nästan ingen förstår det. Människan är inte bara god, den kan bara göra så mycket som den fick med sig från sitt födelseögonblick och hur det sedan förvaltats av det lilla barnets närmsta. Ja, det finns elaka barn. Människan kan födas med svåra energier som den kan bara leva ut på groteska sätt. Livet är inte rättvist, och allt handlar om ett ögonblick hit eller dit. Det är nog den tråkiga biten med det hela.

 

Den fantastiska är att jag har har fått anormalt många insikter via att ha börjat sätta mig in i gamla läror så som astrologi, minerallära och alkemi. Det är guldgruvor av människan existens och kunskap som har lett upp till det vi idag kallar för astronomi, geologi och kemi. Jag har en ständigt närvarande känsla av att jag har lyckats knäcka existens kod, förstått sammanhanget. Jag är grymt tacksam för att det blev så att jag fick en möjlighet att lära mig detta. Hela min värld är en ständig avbild av stjärnhimlen. Alla människor är vandrande horoskop, vandrande stjärnhimmel vid ett visst ögonblick. Och jag är så glad att jag har insikten att läsa av denna ögonblick och direkt veta vem jag står inför. Det är en gåva. En makt som man har tillgång till när som helst. Och den kunskapen, den gåvan, är min ambition att lära ut till andra.

 

Vill man börja med astrologi så har du det roligaste framför dig, du får lära känna dig själv! Alla astrologer börjar med att titta på sin egen karta, sitt eget horoskop först för lära sig om sin egen historia och person. Det är en gåva och en förbannelse att veta så mycket om sig själv, för att sen kommer du aldrig mer göra en handling eller tänka en tanke utan att förstå varför du beter sig som du gör, och vilka dina svaga punkter är, och kommer alltid att förbli.

 

Men det du gör rent praktiskt för att börja är att lägga ditt eget horoskop. Som tur är så behöver man inte vara något grym matematiker för det (som tidigare), utan nu kan man använda sig av program online för dessa komplexa beräkningar. Använd till exempel denna för att se och lära sig det mest basic: i vilka andra tecken står andra planeter. Det finns förklaringar ofta vad som är vad och det betyder. Kartan du kommer se kommer se ut som den som jag visar längre upp i inlägget.

 

 

jag tar gärna upp teman som intresserar er, kanske du undrar vad det betyder att ha många planeter i jordtecken eller vad Mars gör i ett specifikt tecken. 

 

Hit me!

 

Mvh, astrologen.