Storslagna jag och ni. Icarus-fenomenet.

 

 

 

Jag har ju skrivit en del om hur vi kommer att fokusera på oss själva kommande dagarna, och hur vi kommer att unna oss saker, till följd av en stark Jupiter i Vågen i konjunktion med Solen.

 

Det rådet tog jag själv, och som jag har unnat mig idag...

Jag tror inte att själv insåg hur mycket jag har lagt ner på mig själv idag förrän jag kom hem och hann sätta mig ner. 

 

I fredags började det lite smått i samband med löning då jag unnade mig själv en väldigt dyr vana, som jag sedan länge försöker hålla inne på, just för att den är så dyr. Men inget kunde stoppa unnandet, så sagt och gjort, njöt jag av en strålande kväll.

 

Lördagen kom och med det barhäng, mat ute, ett antal drinkar och sedan burgare! Inget ovanligt på en lördag visserligen, men hör och häpna över söndagen! Faktiskt idag som Jupiter och Solen står in i den minsta grad exakt närmast varandra.

 

Jag vaknade och kom på att jag hade dagen till ära bokat in mig själv på en meditationsklass borta på Söder. Sagt och gjort, så började jag bege mig ditåt, men inte utan att ha avnjutit en angenäm frukost ute på café. Utefrukost! Händer inte alltför ofta :) En god räk-macka och en cortado senare, begav jag mig mot Slussen, och trots min skepticism visade det sig vara en riktigt bra timme, ledd av en brittisk livs levande buddhistisk munk! Fränt tyckte jag och försvann in i mig själv i nästan en timme, med en kopp gott kamomillté till sällskap.

 

Ut på Montelius väg kom jag ut, frälst och rogiven, med ett leende gentemot alla jag mötte. Där möttes jag av en strålande utsikt över Stockholm stad. Dagen till ära, har sen-september varit mild, något solig och vacker som tusen. I sakta mak promenerade jag längst vatten och sedan in i Gamla Stan och NJÖT, oj vad jag njöt av livet.

 

Det rörde sig mot lunchdags och visst hittade jag haket som jag sedan länge funderat att äta på, men aldrig tagit tillfället i akt. Här serverades rysk husmanskost och som den ryss jag är, fann jag mig i min tallrik av rykande het borsch. Efter en trevlig måltid fortsatte jag mot Kungsträdgården, men missade för all del inte att att på vägen köpa ett fint armband till mig själv. Jag hamnade sedan på Gallerian där jag inte bara strosade i affärer och tittade på kläder, men unnade (dagen har verkligen flutit på med betoning på unna) mig också chokladpraliner! Något jag nästan aldrig äter. Men här köptes det dyra, 100kr/hekto chokladpraliner. Fint strosade jag vidare och satt sedan på en bänk vid Sergels Torg, åt mina praliner och drack en god hämtkaffe.

 

Räcker det inte så tro? 

 

Nej det tyckte inte Jupiter idag, så jag stötte på en Akademibokhandel som hade 20% på alla böcker just IDAG. Självklart kunde jag inte bara gå förbi. Som den bokälskare jag är så spenderade jag säkert en halvtimme där inne och kom ut, glad, med två nyinhandlade böcker i högsta hugg. Färden fortsatte vidare förbi Hötorget, då jag skulle på ett yogapass på Sveavägen (återigen dagen handlade fullkomligen endast om mig själv och min optimering). Det visade sig att det är en STORMARKNAD på Hötorget, och jag kan då inte heller gå förbi begagnat skit som säljs till halva priset. Där hittade jag många saker men det som fångade mitt intresse var ett silverarmband med lapiz lazuli stenar, direktimporterat från Afghanistan enligt dess ägare. Inte kunde jag säga nej till det, då lapis lazuli är en av mina favoritstenar.

 

Ungefär så här såg det ut:

 

Картинки по запросу lapis lazuli bracelet

 

För en hundring! Jag sprang sedan vidare till mitt yogapass, men INTE utan att ha suttit på en kyrkogård och njutit av höstsolen i en halvtimme i fullkomlig lugn och ro.

 

Yogan var anormalt strålande och avslappnad till tusan gick jag ut från Sats strax innan 19. Väl då gick jag förbi en kinarestaurang som erbjöd en asiatisk buffé för 109 kr. Återigen, utan att veta några gränser, fortsatte jag på mitt indulgence-spår. 

 

Mätt och belåten kom jag till slut nästan hem, och stannade trots det på Ica för att köpa frukt och chips. Dessa skulle sedan avnjutas med en kall öl, vilket är ungefär vad jag gör just nu, innan jag ska lägga mig och läsa min nyinköpta bok.

 

Puh. 

 

Så här funkar alltså Jupiter. Den vet inga gränser och inte heller reflekterar den särskilt mycket, den vill bara ha mer och mer. 

 

Jag har haft en strålande dag, no doubt. Men inte under en enda sekund under dagen har jag funderat, "det kanske räcker bra så?". Inte ens som astrolog kan man motverka planeternas energi. Men jag fick en dag för livet onekligen! Vilken söndag!

 

Lite kort om måndagen så kommer många av oss fortsätta på att belöna oss själva och fokusera på vår egen utveckling och våra intressen. Vi är faktiskt lite själviska nu, och imorgon, med Månen som äntrar Lejonet, så kommer vi bli brutalt ego. Vi har nu lätt för att ta alldeles för illa upp, överskatta vår egen kunskap och förmåga, och bli rejält sårade om någon annan inte håller med om vår storslagenhet i alla områden i livet. Vi kan lätt handla på impuls men framför allt kommer vi bli frustrerade över varför ingen dyrkar oss och vår existens. Vi kan helt enkelt gå samma öde till mötes som Icarus en gång gjorde. 

 

Dagar som dessa då vi överskattar oss själva skulle jag säga är bra dagar för att försöka sig på något med den man gillar, eftersom vår blyghet är som bortblåst. Nästan ingen kommer vara reserverad och alla är just nu på jakt efter nya relationer och att få vara involverade i en romans, och blir swept away! Ut och ragga på studs! 

 

Men ta inte alltför illa upp någon håller inte med er, det är lätt hänt.

 

Trevlig måndag!