Mars retrograd i Tvillingarna/Gemini 2022-2023

Oktober blir minst sagt en händelserik månad astrologiskt! 

Merkurius vänder direkt den 2a Oktober och slutar sakta ner saker, precis som Pluto och Saturnus har gjort medan de varit retrograda. Den 2a, respektive 23e Oktober, får även det ett slut!

 

 

 

Pluto direkt brukar innebär ett hopp framåt i ens transformation, i synnerhet för Oxar och Skorpioner kommer detta datum och transit vara relevant, som genomgår karmiska transformationer under 2022. 

 

Saturnus direkt är en stor plus för er som velat skifta något praktiskt i era liv, en del av er livsstruktur som stannat upp och behövt vara på is sedan Maj/Juni 2022. 23e Oktober är det dags att rucka vidare och framåt på detta problem/stora praktiska omställning i livet. För med Mars i Tvillingarna retrograd så kommer NYA handlingar, motiv och drivkrafter vara svåra att sätta i verket. Och skall heller inte göras! Detta gäller från nu, fram till slutet på Februari 2023, när Mars lämnar skuggfasen och rör sig normalt framåt igen. Den direkta retrograda fasen av Mars pågår mellan 30 Oktober 2022-12 Januari 2023. Här är en period då vi kommer behöva ta ett kliv tillbaka till vad som driver oss och om det vi gör idag, är tillräckligt motiverande överhuvudtaget.

Planeten Mars handlar om motpolen/lösningen/balansen på Venus egenskaper. Dessa två samspelar i sitt utbyte precis som Solen/Månen och Jupiter/Saturnus. Dynamiken är ganska lik oppositionstecknen, där Väduren-Vågen (styrda av Mars/Venus) till ex är radikalt olika varandra, men samtidigt behöver varandra för att uppnå perfektion. Precis som Kräftan-Stenbocken, Jungfrun-Fiskarna, etc. Oppositionstecken hittar i varandra det de behöver för att uppnå perfektion, den perfekta balansen. Likaså är det med Venus och Mars bl.a.

Där Venus initierar en förmåga att förstå vad vi gillar och vill ha, så ger Mars förmågan att agera på det sätt som gör att vi kan få det. Det innebär i praktiken, att Mars utan Venus är riktningslös handling, och Venus utan Mars är icke-realiserade ambitioner. Poängen är att det inte räcker att veta vad man vill ha utan att agera mot det, och det räcker inte att agera utan att definiera om det är vad man vill ha. Då blir vi olyckliga. 

 

Detta är vad som leder oss in på Mars retrograd (och även Venus retrograd för den delen). Alla rx (retrograd) perioder definieras av att planeten till synes saktar ner och backar på himlen, vilket ger ett kliv tillbaka, men även att Jorden är så nära planeten det bara är möjligt fysiskt. Under rx-perioder får vi maximal tillgång till rx-planetens energi och får en period av att kristallisera och definiera dess uttrycka i våra liv, ytterligare. Detta är i synnerhet gällande personliga planeter Venus. Mars och Merkurius, som alltid berör DIG, den enskilda individen. VEM du är, VAD du gillar, HUR du gör för att få det. Yttre planeter berör inte alltid DIG, men personliga gör det definitivt, ALLTID. Speciellt om du har en stark Mars, Venus eller Merkurius i ditt horoskop, i sitt hemma-tecken eller i hus 1,4,7,10. Konjunktion Jupiter, Solen, Månen.  

 

Sist Mars var retrograd var Sep 2020-Jan 2021, och då igenom hela Vädurens tecken. Det är utan tvekan så att det du försökte/tänkte/ville/agerade mot då, kommer att vara ett tema som får ett återbesök under denna period. Kom nu ihåg med retrograder (och livets svängar generellt) är det så, att du inte alltid får lov att fokusera på det du tror dig vilja ha, utan du kommer få ta itu med och revidera det som du behöver, kort och gott. Även om du tänkte fokusera på annat! Vill du ha ledtrådar på vad det är?

De störren teman du agerade mot eller tog dig för utav mellan Sep 2020-Jan 2021 kommer att visa sig åter under denna retrograd, i synnerhet kopplat till det huset där du har 1. Väduren och 2. Tvillingarna. Dessa husets nyckelord och teman kommer utan tvekan att visa sig som viktiga områden att fokusera på Okt 2022-Feb 2023. Vad är detta "fokusera på" då? Vad menas med det? Vad ska du göra? Jo, att faktiskt göra något är det du INTE ska, fram till Februari 2022! Det är väldigt viktigt att du följer med i flödet av vad som tillåter dig att agera fritt och det som kräver stor ansträngning eller tar emot av NÅGON anledning, är INTE något du ska kriga för just nu. VÄNTA! Tänk på saken! Finns det något du inte tänkt på eller något du tänkt på som du kan återuppta? TANKEN kommer vara din räddare i nöden. Sitt ner och tänk på det som du vill agera på, snarare än att agera på det. Planera inte, gör inte, utan TÄNK på alla alternativ och möjligheter som faktiskt finns! 

 

Det du ska göra mentalt, det är att gå tillbaka till dina drivkrafter, mål och "vill ha", kopplat till huset där du har 1. Väduren 2. Tvillingarna 3. Oxen 4.Skorpionen. Dessa hus visar de områden i livet som kräver en omvärdering, som kräver din uppmärksamhet, kräver att du agerar på något nytt sätt eller inte alls. Ett exempel är om du har någon av dessa tecken i hus 10 eller på MC, det finns unfinished business där som kräver ett annorlunda agerande! Speciellt om du slutade/började på ett nytt jobb under hösten 2020/vintern 2021, så är det dags att omvärdera det som hände yrkesmässigt då. Eller om du redan hade en idé en plan kopplat till ditt yrkesliv, det är nu hög tid att titta på den igen.

 

Fråga dig själv, den energin och agerande jag lägger på det jobb jag har idag (om 10e huset är aktuellt för dig), är det i linje med vad jag vill ha yrkesmässigt? Om svaret är ja, toppen! Då är nästa fråga, är jag motiverad och driven att det jag gör dagligen yrkesmässigt? Om svaret är nej, då går vi tillbaka till Venus-frågor. Vad är det jag VILL ha yrkesmässigt? Vad är det jag gillar att göra yrkesmässigt? Vad är mina VÄRDERINGAR när det kommer till jobb och karriär? Vilken sorts ambition har jag med mitt yrkesliv?

Det troliga är att om ditt 10e hus påverkas av Mars retrograd, att du upptäcker att du antigen inte har någon som helst ambition med det du gör proffesionellt idag, har omvärderat din ambition och nu upptäcker det, eller inte sett dina ambitioner för vad de är alls. De har varit dolda för dig eller du har inte haft tid att tänka på det. Nu har du den tiden!

Mars i Tvillingarna hittar svaren i tankens/skrivandets/kommunikations värld, och du behöver bara luta dig tillbaka och börja ställa frågor till dig själv gällande det hus vars områden påverkas av Väduren, Tvillingarna, Oxen, Skorpionen. Du kan även be någon annan ställa dessa frågor till dig, eller skriva ner svaret på dem. Du kan rent av diskutera det du kommer fram till med andra för att få mer information/inblick i det du behöver veta. Låt tanken leda dig, och luta dig tilllbaka fysiskt!

 

Fråga dig själv:

 

1. VAD gör jag i förhållande till det här temat?

2. Varför gör jag så?

2. Gillar jag det jag gör?

3. Vad skulle jag vilja göra?

4. Vad skulle jag vilja ha?

5. Drivs jag av det jag har idag gällande det här temat, och om inte, hur skulle jag vilja ha det?

6. Är jag passionerad/motiverad?

7. Vad VILL jag göra?

 

För att det ska bli enklare för dig att veta vilka teman det KAN gälla, följer nu här ett gäng nyckelord och områden kopplade till varje hus. Välj det som resonerar, det är omöjligt för en astrolog att svara på exakt vilket tema det gäller för dig utan att se ditt födelsehoroskop. Om du vill ha detaljer kring vad denna transit gör för just dig, boka gärna in en astro-konsultation med mig. Det gör du genom att maila mig på astroalvis@gmail.com eller skriva till mig på Instagram, @astroalvis. 

 

Återigen, de viktigaste och största teman som kommer behöva beröras och omvärdera för dig under Okt 2022-Feb 2023, är de temans som är kopplade till hus där du har Tvillingarna, Väduren, Oxen och Skorpionen i ditt horoskop. I den ordningen. 

 

Hus 1-3: Upptäckten av vem du är

Ascendenten/1a huset (kardinal eld) = hur jag visar min identitet, således hur andra uppfattar mig. Min kropp, utseende, vad jag ser i spegeln, andras åsikter om mig, andras intryck av mig.

Hus 2 (fast jord) = hur jag värderar fysiska saker, människor, situationer, pengar, egenskaper, mina och andras. Hur jag äger och har, vad jag vill äga och ha. Ekonomi, tillgångar, budget, saker jag äger. 

Hus 3/Tvillingarna (rörlig luft) = hur jag förstår och kommunicerar med min omgivning = min sociala krets/min förståelse av omvärlden. Vilken information jag tar del utav/förmedlar. Skriva, tala, annonsera, läsa, ta in och sprida information.

Hus 4-6 = Integrationen av den du är med omgivningen

IC/4e huset (kardinalt vatten) = hur jag ser mitt hem, min trygghet, mitt privatliv, och mig själv i det. Vad som får mig att må bra, vad som gör mig trygg, hur jag ser på familj och emotionellt tillfredställelse. Fastigheter, föräldrar, familj, hem, renovering.

Hus 5 (fast eld) = hur jag uttrycker den jag är (egot) genom att göra vad jag älskar och är bra på, vad jag identifierar mig med, som visar andra vem JAG ÄR. Mina passioner i livet. Barn, fritid, dejtande, romanser, fritidsintressen, kreativt uttryck, talanger. Kärlek.

Hus 6 (rörlig jord) = hur jag förhåller mig till min fysiska vardag, allt jag praktiskt gör från morgon till kväll. Vanor, rutiner, hälsa, kollegor, arbetsliv, måsten, uppgifter, hamsterhjulet, service till mig själv och andra.

Hus 7-9 = Integration av den du är i relation till andra människor

Descendenten/7e huset (kardinal luft) = hur jag upplever mig själv i relation andra, således hur jag förhåller mig till relationer med andra. Relationer, jag i relationer, mina värderingar i relationer, hur jag relaterar, varför och med med vem jag relaterar.

Hus 8 (fast vatten) = hur jag värderar det icke-fysiska, tankar, beteenden, känslor, mina och andras. Destruktivitet, transformation, psyket, coping, tvång, makt, investeringar, andras pengar, sex, intimitet. Mörker. Mental och emotionellt styrka. Renhet, shadow-work, shedding skin. Live or die. Avslut. Förflutna.

Hus 9 (rörlig eld) = hur jag visualiserar och ser min expansion i livet. Drömmar, visioner, mål, utbildning, karriär, resor, kunskap, min tro och min filosofi på livet. Entusiasm, äventyr, existensiella frågor och val. Utforska, expandera, våga. Mod. Rotlöshet. Resa. Livet.

Hus 10-12 = integrationen av den du är med samhället

MC/10e huset (kardinal jord) = hur jag ser samhället och min plats i det. Offentlighet. Karriär. Ambitioner. Yrke/profession. Kompetens. Vad jag vill vara känd för. Vad jag är bra på och kan tillföra samhället. Vad jag vill tillföra samhället. Min etablering i samhället.

Hus 11 (fast luft) = hur och med vem jag delar mig själv med genom saker jag älskar och tycker om. Mina vänner. Mina ideal. Mina intressen. My Tribe. My People. Mina grupper, mina intressen. Människor som delar mina ideal, värderingar och intressen. Min individualitet genom andra.

Hus 12 (rörligt vatten) = hur jag förhåller mig till mitt undermedvetna, mina minnen, mitt "flow" i livet. Min själ. Minnen. Känslor. Drömmar. Mardrömmar. Spiritualitet. Spirit. Andlighet. Intuition. Min koppling till allt. Mitt inre fängelse eller fria borg. Mitt psyke. Mina vanor. Min själ. Mitt inre. Beroenden. Flykt. Illusioner. Mitt emotionella/psykosomatiska tillstånd. Rädsla eller tro. Hopp. Kärlek. Uppgivenhet. Ensamhet. Isolation. Connection med allt levande. Meditation. Medicinering. Inre klarhet. Inre förvirring. Andlig styrka eller svaghet. Medium. Healing. Manifestation.

Med det sagt, missa INTE fler uppdateringar om inte bara Mars retrograden men även andra viktiga transiter under Oktober! Följ mig på Instagram @astroalvis, där de flesta uppdateringar sker, and stay in touch! Jag älskar att läsa era tankar, reflektioner, personliga erfarenheter, komplimanger, frågor, och allt där emellan. Vi hörs!

Med all kärlek, Alexandra Alvis.