· 

Svar på fråga: när ens personlighet inte stämmer överens med ens tecken.

Som astrolog blir man ofta kritiserad och ifrågasatt.

 

- Allt du nämnde är generella saker.

- Det där du sa stämde inte alls in på mig.

- Jag är Skorpion, men jag är inte alls så hämndlysten och "ond" som du beskriver.

- Min kompis som är si och så och har samma stjärntecken liknar inte mig alls, varför?

 

Det är lätt att kritisera något man inte känner mycket till om, och utgå från övergripande åsikter. Lite som vapenlagen i USA och gränskontroller i Sverige.

 

Men det är helt ok att göra det. Vad gäller astrologi så är det min uppgift och intresse att just förklara sådana fenomen. Du är född i Vädurens tecken, men känner inte igen dig i beskrivningen av Väduren, varför? Hur kan planeterna har påverkan på oss när det handlar om så astronomiska avstånd? Hur kan astrologi stämma vad gäller tvillingar, har dem identiska personligheter?

 

Det finns mycket som kan fundera på och undra vad gäller astrologi, och alla dessa frågeställningar tar jag gärna tag i.

 

Idag ska jag besvara detta:

 

"Kristina (Tuesday, 17 January 2017 21:57)

Det stämmer inte alls in på mig som är en stenbock. Jag är glad till min läggning umgås gärna och mycket skrattar och skämtar o s v "

 

Jag skrev nyligen om månadstecknet, Stenbocken, och dess energier. Jag bad också snällt Stenbockar kommentera det inlägget och deras upplevelse av beskrivningen. Det uppskattar jag att man gör, att man ifrågasätter, funderar, och frågar.

 

För att besvara just din kommentar Kristina.

 

När jag beskriver en specifik faktor i astrologin, så som ett enskilt tecken, en planet, en aspekt eller förhållandet mellan två tecken och dess energier, så beskriver jag just den faktorn och dess egenskaper i all sin prakt. Människor som har mycket planeter i Stenbocken uppvisar dessa egenskaper i en större usträckning, man har nära till desa kvaliteér. ALLA som är födda i december har sin Sol i Stenbocken, och identifierar sig nästan alltid med ansvar, disciplin, och en seriös, praktisk approach. Många Stenbockar är också svåra att ta sig inpå livet, och har längre bort till tjo och stim än andra tecken.

 

Med det sagt, så är det otroligt stor skillnad på att titta på ett individuellt horoskop, där Solen kanske är i Stenbocken, men resten av planeterna är i till exempel granntecknet Skytten. Skytt-energi är en motsats till den allvarsamma Stenbocken. Den eldiga Skytten är tvärtom mycket öppen och bjuder gärna på en "show", och har man en koncentration av planeter där, trots att man har Solen i Stenbocken, så kan det mycket väl vara så att Stenbocks kvalitéer inte är lika utpräglade som hos någon som har flera planeter i just Stenbocken.

 

Det är på individnivå ALLTID, när man granskar ett personligt horoskop, och det är många fler faktorer i ett horoskop än bara ett tecken. Kom ihåg att vi har 9 planeter, 12 stjärntecken och massvis med stjärnor och aspekter alla dessa himlakroppar sinsemellan. Dessutom spelar det stor roll vilken tidpunkt på dygnet man är född, för att kunna observera vilket stjärntecken var det stigande över horisonten vid tiden av ens födelse, som har en stor inverkan på vårt "ansikte utåt" och sättet vi är på. Sammantaget är det en mycket mer komplex bild man tittar på, än bara ens stjärntecken.

 

Här är ett bra exempel på hur olika det kan vara om man bara utgår från sitt "soltecken" (stjärntecken).

 

Jag är född i augusti, när Solen transiterade Jungfrun. Alla som är födda 24aug-24sep har alltså sin Sol i Jungfrun. Jungfruar generellt sett är ganska reserverade och håller sig gärna i bakgrunden, observerar hellre än är i mittpunkten. Så enligt beskrivningen av Jungfrun, stämmer den definitionen inte in på mig så mycket. Vilket jag helt klart kände när jag var yngre och läste mycket på om just Jungfruar.

 

MEN, förutom att jag har andra planeter i till exempel lufttecken, som skapar en helt annan dimension av att vara "utåt" än vad än klassiska Jungfrun är, så är mitt "stigande" tecken (det som gick upp över horisonten vid tidepunkten av in födelse), Kräftan!

 

Men inte bara, utan Jupiter som var i Kräftan just då, steg precis upp över horisonten när jag föddes. Det ger mig istället en stark Jupiter-personlighet, vilket är i stort detsamma som en Skytt-personlighet. Det innebär att jag både hörs och syns i de flesta sammanhang, är otroligt öppen och pratar gärna med många olika människor och testar på nya saker. Stor skillnad från min Sol i Jungfrun.

 

Så, för att bemöta din kommenter Kristina, du har helt enkelt massvis med andra faktorer i ditt horoskop som gör dig till den du är, och det kan mycket väl vara så att just allvarsamheten och den torra humor som Stenbockar ofta har, vägs upp av andra delar i ditt horoskop. Precis som det ska vara:)

 

Om du vill veta mer om ditt personliga horoskop, och dess innehåll, kommentera inlägget med ditt födelsedatum, födelsetid och födelseplats, så ger jag en kort sammanfattning av just din personlighet.

 

Må väl!

 

Mvh, astrologen.